skip to Main Content

Het Landschap

Expositiewerkgroep van Kunstenaarscollectief BREEKijzer presenteert in de Giethal van CIVON op het DRU-Industriepark: De tentoonstelling HET LANDSCHAP.

Tien deelnemende beeldende kunstenaars formuleerden stellingnames over de betekenis van het landschap in hun werk.

Dilly Helmink:
Dilly geeft haar liefde voor de natuur, het landschap op verschillende manieren weer. Onderweg zijn in een landschap en genieten en verwonderen over alles wat op haar afkomt. Tegelijk zorgen over het klimaat hoe lang kunnen we er nog van gebruiken en genieten?

Hans Oldenhof:
Hans werkt vaak met gemengde technieken in zijn tekeningen en schilderijen. Materialen en technieken als acryl, olieverf, inkt over de print met penseel en pen aangebracht. Zijn kunstwerken stralen vaak de wat donkere en oncomfortabele kant uit van het leven. Hij is gefascineerd door de bizarre aspecten van het droombare leven in heden, verleden en toekomst. Combinaties van emoties in verschillende technieken is zijn handelsmerk. Overkoepelend thema is de maakbaarheid van het leven.

Monnie Paashuis:
Monnie ging in 2001 op onderzoek uit, zij vroeg zich toen af: “Energetische landschappen, kan ik me een beeld vormen, kan ik zichtbaar maken welke energieën betrokken zijn bij de vorming van landschappen? Is deze energie hierin terug te vinden? En zo ja, hoe dan? In welke kleur(en), sferen, lijnen? Bevinden ze zich ondergronds? Bovengronds? Dragen ze (mede)zorg voor onderhoud en hernieuwde opbouw? Een vreugdevol onderzoek!” Het resultaat is op de expositie terug te zien.

Anja Sennema:
Naast het maken van werk in olieverf, is aquarelleren voor haar niet meer dan een ontspannende maar leerzame hobby. Anja heeft haar aquarel vernoemd naar de plek, het landschap waar zij haar ‘hobby’ uitoefende: “Ponteaubert Le Cousin”.

Hans Sennema:
Zijn statement bij de aquarel van het landschap en de houtsnede die daaruit is ontstaan. Het landschap is voor zijn aquarellen, die tijdens zijn vakanties met zijn vrouw Anja ontstaan, nooit een doel op zich. Het gaat bij Hans vooral om de handelingen tijdens het schilderen en hoe hij, datgene waar hij naar zit te kijken, in een goede compositie kan neer zetten. Voor hem wordt het interessant als hij het om kan zetten naar beeld waarbij de werkelijkheid min of meer kan worden losgelaten en het dan vooral gaat om; compositie, kleurgebruik, ruimte en vlakverdeling. Kortom het spel met de beeldende middelen.

Teeyoo:
Het landschap en in het bijzonder het landschap in de omgeving van zijn woonplaats, is voor hem een bron van inspiratie. Het Achterhoekse landschap met zijn verkavelde groenvlaktes gescheiden door houtwallen en afgewisseld door bosgebieden, is een leidraad voor de kunstenaar. Hoewel Teeyoo tegenwoordig hoofdzakelijk een abstracte stijl bezigt, kiest hij nog regelmatig voor het op expressieve wijze schilderen van landschappen.

Ton van Vliet:
Drie werken die zijn liefde voor de natuur, het landschap, op verschillende manieren weergeven. Onderweg zijn in een landschap en genieten van- en je verwonderen over alles wat op je pad komt. Tegelijk de zorgen over het klimaat; hoe lang kunnen we er nog van gebruiken en genieten? De zon schijnt, de wind waait, de camera staat vast op een statief. Ton maakte drie foto’s van een boom, vlak na elkaar. Om 11:03:28 u.; 11:03:42 u. en 11:04:34, om precies te zijn. De boom is hetzelfde, het beeld heel anders. De fotograaf vraagt zich af: “Bestaat er een juist moment?”

Ineke Weevers:
Landschap en natuur is altijd de basis voor haar werk. Wat haar interesseert is de beleving van het landschap; deze essentie probeert ze te vangen in haar schilderijen. Ze is op zoek naar licht en vrijheid en tegelijkertijd zoekt ze naar verbondenheid met het landschap en de natuur. In de huidige tijd is duidelijk hoe kwetsbaar de natuur en de mens is, iets wat zij ook in haar werk op de een of andere manier probeert te verwerken. “Want wat er ook gebeurt met de mens of het landschap, de natuur gaat altijd door!” Dit alles doet zij niet door naar de werkelijkheid te schilderen. Ineke zoekt naar beelden in het grensgebied tussen abstractie en figuratie. Het beeld ontstaat tijdens het schilderproces.

Dinie Wikkerink:
Dinie Wikkerink arrangeert niet maar doet verslag van wat zij ziet. Licht is daarbij een belangrijk thema in haar werk. Het licht bepaalt de stemming. De twee foto’s in de expositie zijn licht en donker, maar ook diep van kleur; een schemering in de herfst.

Thea Zweerink
Als schilder van vooral gezichten, maakt zij ook regelmatig ander werk waarbij zij zich laat inspireren door haar omgeving. Zij werkt graag met encaustic (schilderen met warme was, hars en pigmenten). In deze techniek weet ze vaak niet wat er precies gebeurt, natuurlijk kan ze het proces wel sturen, maar er gebeurt ook van alles wat voor haar een verrassing is. Ze is landschappen gaan maken in deze techniek, het landschap rondom haar huis, maar ook wel verzonnen landschappen.

Poëziekastje en -leeshoek
Verder is er aan het begin van de expositie, net voor de ingang naar de zo geheten Giethal, links van de deur, bij het zitje, een boekenkast ingericht. Daar kun je een zestal bundels inzien, maar vooral ook lezen. In de bundels staan gedichten en columns geïnspireerd op het landschap in het algemeen en op dat van de Achterhoek in het bijzonder.

De Achterhoekse verzen | Pim te Bokkel gedichten, met vertalingen naar de Aaltense variant van de Nedersaksische taal. Pim de in Winterswijk geboren en in Aalten opgegroeide dichter (1983) selecteerde zijn oorspronkelijk Nederlandstalige ‘Achterhoekse’ gedichten. Hij vroeg collega dichter (en BREEKijzer-lid) Hans Mellendijk (1951) om een Achterhoekse vertaling. Beeldend kunstenaar/dichter Bert Scheuter (en ook lid van het collectief BREEKijzer) maakte een vijftal ‘Achterhoekse tekeningen’ bij de gedichten. Opvouwbaar bos | Helma Snelooper gedichten en liederen die Helma in de afgelopen jaren heeft gemaakt. Op eigen titel en onder andere ook voor de KunstWandelRoute Hummelo op landgoed Enghuizen met het dichterscollectief de Omsmeders. De bundel is vormgegeven door Bert Scheuter. De taal levert mi-j ’n streek | Hans Mellendijk de verzamelde streektaalgedichten geschreven in de periode van 2000 tot en met 2021 | eenvijftigtalgedichten geschreven in de Varsseveldse variant van de Nedersaksische taal. Zo bezien | Bert Scheuter en Het Daghet tussen de coulissen | Hans Mellendijk De columns in deze twee bundels verschenen eerder in de regionale katernen van het Gelders Dagblad en de Gelderlander edities Achterhoek tussen februari 1996 en juli 2018, respectievelijk in de rubrieken Met Achterhoekse Ogen en Door Achterhoekse Ogen.  Verhalenbankjes | samenstelling: Hans Mellendijk m.m.v. Bert Scheuter en Louis Radstaak | 4 fietsknooppuntenroutes in de Achterhoek, in de vorm van een klaverblaadje zijn in de gemeente Oude IJsselstreek een viertal fietsroutes uitgezet, variërend van ca. 30 tot 50 km. Onderweg maak je kennis met verhalen en gedichten over dit eeuwenoude land, de cultuurhistorie en haar bewoners. Spring na het zien van de expositie op je fiets of reis virtueel door de QR-code in de reisgids te scannen. Je komt op de webstee terecht waar de geluidsfragmenten bij de diverse bankjes te horen en te lezen zijn. De dicht- en columnbundels zijn te koop, de verhalenbankjes reisgids is gratis, bij ’t DRU-Inspiratiepunt VVV | Hutteweg 26 | 7071 BV | Ulft

Back To Top