Skip to content

FOYER DRU-CULTUURFABRIEK

Han Lammers
Het werk van Han Lammers laat zich lezen door een wetenschap, de wiskunde. Lammers, een minimalistisch beeldhouwer wiens werk een samenhang aan het licht brengt tussen het principe van de universele orde en de uitdrukkingskracht van de schoonheid als artistieke verschijningsvorm van dit streven.

“Het is in de relatie tussen kunst en wiskunde dat we het werk van Lammers moeten analyseren, om te beginnen door het verband te leggen met zijn Nederlandse afkomst als behorend tot een volk voor wie geometrie en constructieve zorgvuldigheid een kenmerkend aspect van het esthetische onderzoek zijn”.
Andrea Baffoni, kunstcriticus

Hans van Weerd
De menselijke figuur, op zoek naar abstractie.

Hans van Weerd, beeldend kunstenaar in Megchelen (Gld) en lid van Kunstenaarscollectief Breekijzer, presenteert een aantal recente werken, gemaakt in het afgelopen half jaar, sinds zijn terugkeer van een 12-j verblijf in Melbourne, (Australië).

In zijn afbeeldingen van mensen (figuren, portretten) probeert Hans het beschrijvend figuratieve los te laten en de essentie, de emotie, de spanning, de beweging weer te geven. De werken die hij hier presenteert zijn alle gemaakt met olieverf op doek of papier, al dan niet met nog duidelijk zichtbare getekende lijnen.
22 maart 2023.

Nelleke Ponsteen
Het werk bestaat uit een serie bewerkte fotocollages in gemengde techniek in de maat 18 x 14 cm ingelijst.
De serie heet: “Die mag er zijn!” Het werk gaat over lijfelijkheid en de perfectie imperfectie in de dualiteit van kracht en kwetsbaarheid. Nelleke Ponsteen volgde haar opleiding in Arnhem, Hogeschool voor de Kunsten 1997

Rob Muylaert
Werkzaam als keramist sinds 1984. Regelmatig studiereizen en werkperiodes in Japan.
Mijn werk is gedraaid en/of handgevormd steengoed en porselein en is reducerend gestookt op 1280°C of hoger in een gas- of houtoven.
De glazuren zijn altijd zelfgemaakt en samengesteld uit o.a. houtas en klei. Celadon, kaki, tenmoku, teadust zijn dan ook de overheersende kleuren. De belangstelling en voorliefde voor Japanse keramiek is zichtbaar in de glazuurkeuze en techniek. De decoratieve mogelijkheden van verschillende glazuurdiktes gecombineerd met penseeldecoraties  zijn terugkerende elementen.
Sho-do (zen kalligrafie) levert vaak de motieven die gebruikt zijn als  decoraties op schaal- en doosvormen.

Mijn eerste bezoek aan Japan veranderde mijn opvattingen over keramiek en het ambacht. De herkenning van de verwantschap met de ideeën van de “unknown craftsman” die in Japan waardering en erkenning kregen in de “mingei” traditie veranderde mijn leven. Na meer dan 25 jaar en veel bezoeken aan Japan heeft de invloed van Zen mijn werk en leven opnieuw veranderd.

Mijn werk bestaat vooral uit unica, unieke stukken, maar komen dus voort uit het ambachtelijk gemaakte gebruiksgoed. Het maken van chawans, traditionele theekommen, is een vast onderdeel van mijn werk geworden. De kleuren van de zelfgemaakte glazuren worden vooral bepaald door  ijzer, denk aan celadon, chun, tenmoku, kaki, machiko maar ook rode en grijze shino.

Recent werk: Shodo (zen-boeddistische kalligrafie) op papier, maar ook als decoratie op schalen.

De hele maand mei (3 t/m 31 mei 2023)
is er in de foyer van de DRU-cultuurfabriek
werk te zien van een viertal BREEKijzer-leden.

Hiernaast de deelnemers met bijbehorende uitleg.

Back To Top